تازه ها:کتاب"نفت و زندگی"منتشر شد     7370 تن تعداد مصدومان زلزله کرمانشاه تا کنون/پایان عملیات انتقال مصدومان     زاگرس لرزید     ضرورت تغییر رویکرد از مدیریت روزمره به مدیریت برنامه محور     دیدار انجمن کلیمیان با دستیار ویژه رئیس جمهور     موضوع «سپنتا» نهضت خودجوش «دفاع از حقوق اقلیت ها» ایجاد کرد     دکتر اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری شد     کوگِ رَشتِ خوش‌خون     بهمن ماندگار در دل ایل چرا چنین شتابان‌؟     بهمن علاءالدین؛مستندساز تاریخ زاگرس و رسوم زاگرس نشینان       
   جدیدترین مطالب  
  کتاب"نفت و زندگی"منتشر شد
  7370 تن تعداد مصدومان زلزله کرمانشاه تا کنون/پایان عملیات انتقال مصدومان
  زاگرس لرزید
  ضرورت تغییر رویکرد از مدیریت روزمره به مدیریت برنامه محور
  دیدار انجمن کلیمیان با دستیار ویژه رئیس جمهور
  موضوع «سپنتا» نهضت خودجوش «دفاع از حقوق اقلیت ها» ایجاد کرد
  دکتر اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری شد
  کوگِ رَشتِ خوش‌خون
  بهمن ماندگار در دل ایل چرا چنین شتابان‌؟
  بهمن علاءالدین؛مستندساز تاریخ زاگرس و رسوم زاگرس نشینان
- اندازه متن: + -  کد خبر: 1430صفحه نخست » اخبار ویژه (سطح 2)دوشنبه، 9 مرداد 1396 - 11:08
دکتر محمودی بختیاری در نشت انجمن هم اندیشان ایران فرهنگی؛
؛؛"خودباختگی فرهنگی"مهمترین کمینگاه دشمن برای ضربه زدن به فرهنگ و تمدن ایرانی است؛؛
؛؛"خودباختگی فرهنگی"مهمترین کمینگاه دشمن برای ضربه زدن به فرهنگ و تمدن ایرانی است؛؛
  

به گزارش زاگرسیان به نقل از میراث پارس، دکتر علیقلی محمودی بختیاری،رئیس سابق دانشکده ابوریحان بیرونی و استاد مدعو در دانشگاه های یوتا و کلمبیا،پژوهشگر و مولف در زمینه تاریخ،فرهنگ و تمدن ایران در نشست معرفی و پرسش و پاسخ اثر تالیفی خود؛"کمینگاه دشمن و دیباچه ای بر طرح آموزش زبان و فرهنگ ایران"در انجمن هم اندیشان ایران فرهنگی،مهمترین کمینگاه دشمنان ایران و ایرانی در طول تاریخ این سرزمین را خودباختگی فرهنگی دانست.

مولف کتاب ارزشمند؛"زمینه فرهنگ و تمدن ایران"(کتاب درسی بخش خاورشناسی دانشگاه یوتا در سال1356)مصادیق فرهیختگی اهل فرهنگ و نام آوران تاریخ ایران را بسیار زیاد توصیف و اشاره کرد؛در زمان تالیف کتاب"کمینگاه دشمن"برخی خرده گرفتند که این کتاب در تقابل با غرب و علوم و فنون غربی نگاشت شده است،در صورتی که همانگونه که در اثر اشار نمودم این کتاب تلاشی برای یادآوری داشته های فرهنگی،تاریخی و تمدنی ایران بوده تا جوان ایرانی بی اطلاع از اندوخته و میراث تاریخی و فرهنگی خود،در مقابل دشمنان فرهنگ ایران ضربه پذیر نباشد!

دکتر بختیاری افزود؛همانگونه که در"کمینگاه دشمن"اشاره کردم،گیر کار چنانچه پی در پی گفته ام در نادانی است.در ناآگاهی است،در نبود شناخت و معرفت است.در احساس حقارت کردن است!

مولف کتاب "کورش در بابل"با اشاره به تاریخ باستان ایران متذکر شد؛یکی از دوره هایی که در روزگار باستان به باور من به عمد نادیده گرفته شده یا کمتر دیده و پرداخته شده،دوران اشکانیان و موضوع آیین مهر است.ایرانیان و شما هم اندیشان فرهیخته ایران فرهنگی باید دقت داشته باشید که آنچه تحت عنوان کشورگشایی افسانه گونه اسکندر از یونان به سراسر جهان اشاره شده،یا موضوعاتی همپون ظلمات،آب حیات،خضر وغیره با موضوعات مهم و مستندی در تاریخ ایران باستان،همچون آیین مهر و جهان شمول شدن آن و شخصیت هایی همچون مهرمسیحا در روزگار اشکانی قابل تحلیل تطبیق و بررسی هستند.جعل تعابیری همچون "فیل هلن"به غلط به عنوان"دوستدار یونان"در شرایطی توسط دشمنان آگاه و دوستان ناآگاه تکرار شده که"هلن"همان خورشید و مهر بوده و این فرهنگ ایرانی بوده که در بیشتر نقاط پراکنده شده و نه افسانه های ساخته شده حضور سرداری جوان از جزیره ای کوچک در اروپای آن روزگار.بدین ترتیب اگر از تاریخ های ساختگی خاورشناسان چشم بپوشیم فرهنگ دنیای باستان،فرهنگ ایران بود.فرهنگ حاشیه نیل با جایگزین شدن هکسوس های ایرانی رنگ و جلوه ای تازه یافت و اروپای ناشناخته کهن از آیین مهر مسیحایی گرمی و فروغ گرفته است.در این رابطه توجه شما را به این بیت از حافظ جلب می کنم که فرمود؛ما قصه سکندر و دارا نخوانده‌ایم/از ما به جز حکایت مهر و وفا مپرس!

نویسنده کتاب؛"راهی به مکتب حافظ"در ادامه با بررسی تداوم این فرهنگ پویا و زاینده در دوران اسلامی به حل یک مجادله تفسیری از کتاب آسمانی مسلمانان توسط حافظ فرهنگ و ادبیات ایران اشاره کرد و با اشاره به آیه هفتاد و دوم سوره احزاب گفت،در این آیه می خوانیم؛

إِن�'َا عَرَض�'نَا ال�'أَمَانَةَ عَلَى الس�'َمَاوَاتِ وَال�'أَر�'ضِ وَال�'جِبَالِ فَأَبَی�'نَ أَن یَح�'مِل�'نَهَا وَأَش�'فَق�'نَ مِن�'هَا وَحَمَلَهَا ال�'إِنسَانُ إِن�'َهُ کَانَ ظَلُومًا جَهُولًا

ما امانت [خویش‏] را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه داشتیم،ولى از پذیرفتن آن سر باززدند و از آن هراسیدند و انسان آن را پذیرفت.

در خصوصا تعابیر ظلوماً و جهولا از روزگار تبری تا علامه طباطبایی بین علمای مذهبی اختلاف نظر هست که این تعابیر در انتهای آیه چه معنایی دارد و کلاً تفسیر این آیه را با اختلاف نظر مواجه کرد اما باز می بینیم که حضرت حافط که آبشخور فکری و دانشی اش فرهنگ و تمدن ایرانی است به زیبایی و در عین حال سادگی می گوید؛آسمان بار امانت نتوانست کشید/قرعه کار به نام من دیوانه زدند.

به باور من"دیوانه"در اینجا از ریشه ی"د-ا dea"بوده که در فرهنگ هند نیز آن را داریم و پسوند "انه"هم جهت انتساب است.مشابه همین پسوند در"مردانه"و"زنانه"نیز دیده می شود و اینجا منظور از دیوانه داشتن صفت روحانی و الهی و خدایی است.حافط در خصوص واژه ی دیگری نیز این کار را انجام داده است.آنجا که تعبیر"رندانه"را از یک واژه توهین آمیز به یک واژه ی عرفانی و آگاهانه تغییر داده و در اشعار وی رندانه را بسیار می بینیم.

دکتر محمودی بختیاری بهترین دفاع در مقابل کمین دشمنان فرهنگ و تمدن ایرانی را آگاهی و علم دانست و در عین حال متذکر شد علم و آموزش نباید تابع عقیده باشد زیرا علم و آگاهی برای عموم ابناء بشر است و اگر تابع عقیده شد خاصیت روشنگرانه خود را از دست می دهد.

دکتر بختیاری در پایان به سوالات اعضای انجمن هم اندیشان ایران فرهنگی در خصوص سخنان خود و مشخصا کتاب کمین گاه دشمن پاسخ داد.نویسنده کتاب های؛"خاقانی در ایوان مدائن"،"گنج گهر"و"فراز و نشیب سیاست و شیوه کشورداری در ایران"در پاسخ به سوالی در مورد تعبیر بکار رفته در کتاب کمینگاه دشمن مبنی بر "فر سیاسی"گفت؛چنانچه در کتاب آمده اگر تعریف ساده ای را که اسوالد اشپنگلر آلمانی از ملت بدست می دهد را بپذیریم که می گوید،اگر جامعه های بشری را به نهرهایی تشبیه کنیم،جریان و حرکت این نهرها را تاریخ می نامند.ولی اگر آن پیزهایی را که حرکت می کنند مدنظر قرار دهیم آن را خانواده،دودمان،مردم یا ملت می گویندسیاست در اینجا طریقه ای است که این وجود سیال موجودیت خود را حفظ کند،نشو و نما نموده و بر سایر نهرها تسلط یابد.اصلا زندگی سیاست است و اگر این سیاست فرهمند شود حقیقت و سجایای اخلاقی بر زندگی بشری حاکم شده و اینقدر شاهد جنگ و جدال و غارت و تجاوز در سراسر کره خاک نخواهیم بود!

پیش از سخنان دکتر محمودی بختیاری،دکتر داریوش فرهود عضو هیئت موسس و میزبان نشست با خیرمقدم به استاد بختیاری شکل گیری انجمن هم اندیشان ایران فرهنگی،متشکل از جمع علاقمند و فعال فرهنگی،دانشگاهی و دوستدار ایران و فرهنگ و تاریخ ایران با رویکرد گستره ی ایران فرهنگی را تلاشی جمعی برای احیای فرهنگی جایگاه ارزشمند سرزمین ایران عنوان و ابراز امیدواری کرد هم اکنون و پس از انجام مراحل اولیه ثبت انجمن در وزارت کشور،در جلسات هفتگی و مستمر انجمن،ضمن تدوین و برنامه نویسی آیین نامه های اجرایی و کارگروه ها با دعوت از اساتید مدعو و برگزاری چنین نشست هایی به ارتقای سطح دانش و آگاهی اعضا نیز کمک نماید.

در پایان این نشست یادبود و هدایای فرهنگی به دکتر محمودی بختیاری اهدا گردید.

زندگینامه و کنش علمی فرهنگی دکتر محمودی بختیاری

علیقلی محمودی بختیاری،در هفتم آذرماه سال ۱۳۱۱ شمسی چشم به جهان گشود.او فرزند مهراب،نوه حاج عبدالله خان بهداروند و نبیره محمودخان،رئیس و سردودمان ایل بختیاروند هفت لنگ بختیاری است.پس از آنکه تحصیلات مقدماتی را به پایان رساند،در سال ۱۳۳۲ برای ادامه تحصیل راهیِ تهران شد و پس از گذراندن سال ششم متوسطه در دبیرستان مروی،به دانشکده‌های حقوق و ادبیات راه یافت،اما رشته ادبیات را برگزید و در سال ۱۳۳۷ از دانشکده ادبیات فارغ التحصیل شد.

محمودی در سال ۱۳۳۸ دوره فوق لیسانس علوم اجتماعی را گذراند و در سال ۱۳۴۲ دوره دکترای رشته زبان‌شناسی و زبان‌های باستانی ایران را پی گرفت و از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران به اخذ درجه دکترا توفیق یافت. وی از سال ۱۳۳۹ به استخدام وزارت فرهنگ درآمد و دو سال معاونت اداره تألیف و ترجمه اداره کل نگارش و سرپرست نظارت بر کتاب‌های درسی را به عهده داشت.در شهریور سال ۱۳۴۶ برای تدریس وارد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران دعوت شد و از مهرماه‌‌ همان سال با تأسیس دانشکده علوم و ارتباطات اجتماعی، به این دانشگاه رفت.

دکتر محمودی، در سال ۱۳۴۹ به دانشگاه ابوریحان بیرونی(دانشسرای عالی سپاه دانش یا دانشگاه سپاهیان انقلاب)مأموریت یافت و در سال ۱۳۵۰ با حفظ سمت به معاونت دانشگاه ابوریحان بیرونی منصوب گردید.او در سال ۱۳۵۱ از این سمت کناره گرفت و تا سال ۱۳۵۹،مدیریت گروه بنیادهای آموزش و پرورش را عهده دار گردید.آنگاه در سال ۱۳۵۵ بنا به دعوت دانشگاه کلمبیا،به مدت یک سال به تدریس و مطالعه و تکمیل دوره زبان‌شناسی در آن دانشگاه اشتغال داشت و پس از بازگشت به ایران، دوباره بنا به دعوت دانشگاه یوتا،سفری دو ماهه به آمریکا رفت.علیقلی محمودی بختیاری از سال ۱۳۳۴ با همکاری دوستانش«انجمن ادبی دانشکده»را بنیاد نهاد، که یکی از انجمن‌های فعال و پربار آن روزگار بود.

وی از دوران کودکی آغاز به سرودن شعر کرد و در دوران دانشجویی رسماً کارِ شعر و شاعری را شروع نمود و در آغاز شعرهای فارسی سره می‌سرود، اما وی هیچ وقت به شعر و شاعری متظاهر نبود. در سال ۱۳۵۱ در پایان کتاب شکرستان نمونه‌های شعر خود را به چاپ رسانید و در سال ۱۳۵۷ نیز در آخرِ کتاب «گنج راز» به عنوان نمونه،اشعاری ارائه کرد.

از فعالیت‌های دکتر محمودی در زمان معاونت دانشگاه ابوریحان بیرونی،ایجاد بخش دانشجویان خارجی بود و در کنار آن،طرح بازآموزی زبان و فرهنگ ایرانی به استادان و دبیران زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌های هند و پاکستان را به تصویب رسانید.

وی در سال ۱۳۵۶ سفری به پاکستان کرد و با دیدار از دانشگاه‌های آن کشور،زمینه مساعدی را برای فراخوانی همه استادان زبان و ادبیات فارسی سراسر شبه قاره هند و پاکستان فراهم نمود.او همچنین در سال ۱۳۵۷ به مصر سفر نمود و ضمن دیدار از دانشگاه‌های قاهره و اسکندریه،در دانشگاه عین الشمس قاهره سخنرانی کرد و طرح گسترش زبان فارسی در آن دانشگاه را با توجه به کثرت داوطلب پی ریزی نمود.

برخی از آثار: دکتر بختیاری عبارتند از
او - تو - من / عرفان از دیدگاه حافظ

بابل دل ایرانشهر، چرا حافظ؟
خاقانی در ایوان مدائن
دفتر دوم فرهنگ و تمدن ایران
دفتر دوم گنج گهر
راهی به مکتب حافظ
زایش دوباره در آفرینش و عشق از دیدگاه مولانا جلال الدین بلخی
زمینه فرهنگ و تمدن ایران

شکرستان،
فراز و نشیب سیاست و شیوه کشورداری ایران،
کمینگاه دشمن،
کوروش در بابل،
گنج راز،
گنج گهر / ویژگی اثر: نمونه‌های نثر و نظم.
هفت نگار در هفت تالار / ویژگی اثر: تحلیلی اجتماعی از هفت پیکر نظامی
ویرایش و آرایش دفتر یکم سبک‌شناسی (تاریخ تطور شعر فارسی) / ویژگی اثر: تألیف: ملک الشعرای بهار

تخت جمشید در نقاب

گزارش تصویری نشست

 

 

 

 

 

 

 

   
  

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیره: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
سرزمین جاوید
|    | 1396/5/14 - 18:52 |     0     0     |
درود بر شما و ادمین محترم سایت

این گفتگو در این آدرس سایت سرزمین جاوید به دید همگان درآمد:
http://www.sarzaminjavid.com/Mahmodi-Bakhtiyari


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب  
  کتاب"نفت و زندگی"منتشر شد
  زاگرس لرزید
  7370 تن تعداد مصدومان زلزله کرمانشاه تا کنون/پایان عملیات انتقال مصدومان
 
 
 
::  پست الکترونیک ::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© زاگرسیان
info@zagrosian.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار