تازه ها:کتاب"نفت و زندگی"منتشر شد     7370 تن تعداد مصدومان زلزله کرمانشاه تا کنون/پایان عملیات انتقال مصدومان     زاگرس لرزید     ضرورت تغییر رویکرد از مدیریت روزمره به مدیریت برنامه محور     دیدار انجمن کلیمیان با دستیار ویژه رئیس جمهور     موضوع «سپنتا» نهضت خودجوش «دفاع از حقوق اقلیت ها» ایجاد کرد     دکتر اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری شد     کوگِ رَشتِ خوش‌خون     بهمن ماندگار در دل ایل چرا چنین شتابان‌؟     بهمن علاءالدین؛مستندساز تاریخ زاگرس و رسوم زاگرس نشینان       
   جدیدترین مطالب  
  کتاب"نفت و زندگی"منتشر شد
  7370 تن تعداد مصدومان زلزله کرمانشاه تا کنون/پایان عملیات انتقال مصدومان
  زاگرس لرزید
  ضرورت تغییر رویکرد از مدیریت روزمره به مدیریت برنامه محور
  دیدار انجمن کلیمیان با دستیار ویژه رئیس جمهور
  موضوع «سپنتا» نهضت خودجوش «دفاع از حقوق اقلیت ها» ایجاد کرد
  دکتر اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری شد
  کوگِ رَشتِ خوش‌خون
  بهمن ماندگار در دل ایل چرا چنین شتابان‌؟
  بهمن علاءالدین؛مستندساز تاریخ زاگرس و رسوم زاگرس نشینان
- اندازه متن: + -  کد خبر: 1488صفحه نخست » اخبار ویژه (سطح 2)سه شنبه، 9 آبان 1396 - 11:32
بهمن علاءالدین؛مستندساز تاریخ زاگرس و رسوم زاگرس نشینان
بهمن علاءالدین؛مستندساز تاریخ زاگرس و رسوم زاگرس نشینانبه مناسبت دوازدهم آبان ماه سالگرد درگذشت بهمن علاالدین هنرمند ارزشمند زاگرس
  

فرشید خدادادیان//دوازدهم آبان سال1385 (که اتفاقا آن روز هم جمعه بود) همه کسانی که روزهای قبل به بیمارستان کسری در جهانشهر کرج رفته بودند تا بهمن را ملاقات کنند از غم پرکشیدن روح بزرگش از عالم خاک اشکبار بودند و جمعه دوازدهم آبان1396یازده سال از آن اتفاق تلخ می گذرد،اما مگر می شود استاد علاءالدین را رفته تصور نمود؟!

هر روز حضورش پر رنگ تر می شود و دیگر مجبور هم نیست برای آنکه ترانه هایش را منتشر کند از نام مستعار استفاده کند.در تمام این سالها آنچه برای من بعنوان دانش آموز رشته تاریخ مهم بوده و هست تاثیر وی بر مستند سازی بخش مهمی از تاریخ این سرزمین یعنی تاریخ مردم با بهره مندی از هنر بوده و هست.

سبک موسیقی،آواشناسی و آوانگاری و ردیف موسیقی و سبک هنری کبک خوش خوان تاراز متخصصان خود را می طلبد و بسیاری همچون من فقط حق داریم از این هنر لذت ببریم اما نگاه تاریخ نگارانه مستتر در بیان هنری زنده یاد علاالدین موضوعی مهم و البته کمتر پرداخته شده است.

تاریخ نگاری،عموماً و تاریخ نگاری شرقی،خصوصاً؛همواره اسیر کلان روایت سیاست است.به دفعات خوانده و شنیده ایم که تاریخ مکتوب قوم و جریان غالب است.این موضوع البته بیشتر ناظر به تاریخ سیاسی است و البته در نگاه عمومی به کل تاریخ و جلوه های مختلف آن تعمیم داده می شود و بدین ترتیب است که در همین متون تاریخی از مزایا و ظرافت های جزئی و خرده فرهنگ ها و تاریخ اجتماعی و فرهنگی مردم نگارانه کمتر نشانی می یابیم.

تاریخ شاهان و رهبران،تاریخ پهلوانان و قهرمانان و تاریخ برگزیدگان،کمتر نشانی از روایت صحیح از توده جامعه را در خود جای داده.در عین اینکه تاثیر گذاری و اهمیت فرودستان در طول تاریخ همواره از فرادستان و شاهان مهمتر بوده است."ولتر"،اندیشمند جریان ساز مغرب زمین؛اهمیت کسی که گاو آهن(خیش)را ابداع و اختراع کرده را در سرنوشت بشریت به مراتب مهمتر از پادشاه جهانگیری می داند که کشور گشایی کرده و از این منظر است که روایت های تاریخی از جامعه فرودست و توده اهمیت خود را نسبت به تاریخ رسمی اسیر کلان روایت سیاست نشان می دهد!سیاسی شدن تاریخ،بار سنگینی از باید ها و نباید ها و گفتن ها و نگفتن ها بوجود می آورد که در نگاه معرفت شناسانه و تحلیل تاریخی ما از حوادث و رویداد ها به شدت تاثیر گذار است.

در این برهوت تاریخ نگاری مردم نگارانه،روایتی که زنده یاد بهمن علاء الدین و بزرگوارانی امثال وی؛از تاریخ و فرهنگ و به زبان شعر و ترانه ارائه می دهد،ارزشی صد چندان می یابد.روایت تاریخی بهمن علاء الدین،روایت زندگی،باورها،اعتقادات و جغرافیای تاریخی قومی است که مالامال از سنت است.اریک هابزمان،مورخ انگلیسی لهستانی تبار،مفهومی ارائه می دهد تحت عنوان "ابداع سنت".در تحلیل تاریخی،سنت،مقدمه ایجاد سبک و مکتب است و در مورد کارهای ارزشمند علاء الدین به تحقیق می توانیم وی را یکی از موجدان نگاه تاریخی و مردم نگارانه به فولکلور بدانیم که سبک زندگی و تاریخ تحولات اجتماعی به زبان شعر و ترانه را مستندسازی نموده است.

فولکلور را می ‌توان مجموعه‌ای شامل افسانه‌ها،داستان‌ها،موسیقی،تاریخ شفاهی،ضرب‌المثل‌ها باورهای عامه و رسوم دانست.فولکلورFolklore از دو کلمه انگلیسی"فولک"به معنی توده و"لور"به معنی دانش تشکیل شده است و کار های ارزشمندی که ترانه سرای زاگرس در دانش و شناخت توده مردم و زاگرس نشینان انجام داد بسیار مهم و بی بدیل است.

اما،در هزاره ی جهانی شدن و دهکده ی کوچک گیتی که فاصله آلاسکا در قطب شمال تا روستایی در جنوب ایران،به اندازه یک کلیک روی کیبورد کامپیوتر است؛تکیه و تکرار سنت های کهن و فرهنگ محلی چه اهمیتی دارد؟!

پاسخ این است که در دهکده ها هم،شان و منزلت هر خانه و خانواده ای به داشته ها و اندوخته های مادی و معنوی ایشان است و کمترین بهره ی امروز ما از مفاخر ادبی و فرهنگی ایران زمین این است که اندوخته ای برای ثبت در میراث مشترک بشریت خواهیم داشت.از سویی دیگر؛بحران هویت در دهکده ی جهانی به مراتب مخرب تر و آزاردهنده تر از احساس بی هویتی در شهر و کشور است و بهمن علاء الدین و مکتب تاریخ نگاری وی به زبان شعر و ترانه این فرصت را به هم تبارانش؛اعم از زاگرس نشینان و پارسی تباران می دهد تا هر جای این دهکده ی جهانی که باشند بتوانند ضمن احراز هویت بر جامعه پیرامون خویش نیز تاثیر گذاری مثبتی داشته باشند.

رویکرد ادبی زنده یاد علاء الدین و وام گیری و وام گذاری او نسبت به زبان فارسی معیار،موضوعی مهم است که من صلاحیت علمی اظهار نظر در آن را ندارم.اما از منظر تاریخی،رویکرد علاء الدین به موضوع جغرافیای تاریخی زاگرس و تاراز .نگاه فرهنگی و انسانی وی به مفاهیم عشق،محبت و طبیعت در بلال بلال ها و لچک ریالی ها و آستاره ها و مینا بنوش ها؛دل گرونی ها و دل نگرانی هایش از تنها ماندن و درد زمانه…؛روایت های حماسی اش از هالو زال ها و جنگاوری های پارسیان زاگرس تبار…؛مونولوگ های عرفانی اش با خدا و روایت هایش از زندگی طبقه فرودست،در مال کنون ها و هیاری ها و برزگری ها…،رویکردی عالمانه به موضوع تاریخ تحولات اجتماعی بخشی از جامعه بشریت است که در این جغرافیای تاریخی حضور داشته و دارند.پس بهمن علاء الدین موسیقی دان،شاعر و ترانه سرا و خواننده ای است که در معرفی تاریخ و فرهنگ بخش مهمی از جامعه بشری،برای ثبت در میراث مشترک جهانی اقداماتی ارزشمند به انجام رسانده است.

"هگل"می گوید هیچ کار بزرگی بدون عشق به انجام نمی رسد و نکته اساسی در این میان؛این است که اینکار سترگ را نیز،نه بهمن علاء الدین که عشق به انجام رسانده است و ما باید متوجه باشیم که برای علاء الدین شدن باید عاشق باشیم.

دوازدهم آبان هر سال،گرچه سالروز رهایی روح بلند بهمن از تن خاکی است اما او دلش زنده به عشق بود و  زنده ی جاودانه است!مرده پرستی؛آفت دیرینه ی فرهنگ ماست."زنده کش بوده و با مرده پرستی شادیم/این گواهی است که ما طالب گوریم هنوز"البته مرگ و فلسفه ی مرگ در باور شرقی ما در عین حال واجد مولفه های خاص خویش نیز هست.سوگ و سوگواری پیش و بیش از آنکه برای متوفی ی دست از دنیا کوتاه سودی داشته باشد،تسکینی است بر آلام کسانی که خلاء وجود متوفی را به هر شکل احساس می کنند و این میل به تسکین گاه با اغراق و دروغ به رویکردی خطرناک نیز تبدیل می شود.خطرناک از این جهت که به عزیز از دست رفته چنان شاخ و برگ ابر انسانی می دهد که او را از انسان به مقام الوهیت و از الوهیت به بت تبدیل می کند و در مورد هنرمندان باعث می شود رهروان علاقمند خود را در تکرار نام و تداوم راه آن هنرمند ناتوان ببینند!اضافه کردن محاسنی به محاسن و نیکی های واقعی یک نخبه اجتماعی و فرهنگی باعث می شود تا راه تکرار و بازآفرینی منش وی سخت تر از پیش باشد.

بسیار شنیده ایم که بهمن علاءالدین تکرار شدنی نیست!با بوسه بر خاک آرامگاه بهمن و با ارادت به مقام هنری وی؛بسیار باعث تاسف خواهد بود،چنانچه علاء الدین تکرار نشود.زیرا این تکرار ناپذیری در عین اثبات توانمندی های بهمن در عرصه موسیقی و هنر؛ناتوانی آیندگان را نیز اثبات خواهد کرد و ناتوانی موضوعی نیست که بتوان بدان مفتخر بود!

نخبه کشی یکی دیگر از آفت های فرهنگ ماست.استاد علی رضا قلی،کتابی دارد تحت عنوان:”جامعه شناسی نخبه کشی”؛که با تحلیل جامعه شناختی از رفتار ما ایرانیان در قبال سه نخبه تاثیر گذار در تاریخ مان زنده یادان قائم مقام فراهانی،میرزا تقی خان امیرکبیر و دکتر محمد مصدق؛ایراد تاریخی ما را در مواجهه با نخبگانمان به تصویر می کشد.بنا به تحلیل استاد رضا قلی،تعامل ما با نخبگانمان معمولاً با انکار شروع شده و به تملق می رسد و در نهایت نیز پس از سکوت در مقابل نابود کردن نخبگان،چنان شان و منزلت متافیزیکی به آنها می دهیم که دیگر هیچ کس این توانمندی را در خود احساس نخواهد کرد تا قائم مقامی دیگر،امیرکبیری دیگر،مصدقی دیگر و در اینجا،بهمنی دیگر باشد!

"بهمن"،همپای زاگرس زنده است و راهش بدون شک برای هنرمندان و جوانان علاقمند به سبک و روش وی قابل تکرار.

به امید روزی که هر دوازدهم آبان،رونمایی از چندین بهمن علاء الدین جدید در زاگرس و ایران باشد.

روانش در مینوی خرم،خندان باد.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب  
  کتاب"نفت و زندگی"منتشر شد
  7370 تن تعداد مصدومان زلزله کرمانشاه تا کنون/پایان عملیات انتقال مصدومان
 
 
 
::  پست الکترونیک ::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© زاگرسیان
info@zagrosian.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار